kul djur andra sidan jorden

Hemkommen efter en helt fantastiskt härlig resa till patagonien, 20 timmar söderut, Puerto Madryn. (ta en sekun o kolla på karta hur jäkla långt från sverige det ligger. andra sidan jordklotet.)

Vila från Buenos Aires, vila från plugget, vilat ögonen på bland de finaste utsikterna jag kan tänka mig, vilat tankarna  på sandynorna i solnedgången. Känt solen i ansiktet, vinden från havet, njutit av god mat och mysigt sällskap. Fem helt perfekta dagar med sju goa tjejer. 

Vi tog nattbuss ner till Puerto Madryn, provinsen chubut, för att titta på lite djur, åtta tjejer från norra europa. och jag tror att vi alla varje dag häpnade över hur vackert det var och hur häftiga upplevelser vi fick. Vi gjorde en guidad tur i den enorma parken,  och halvön, Peninsula valdes (som har 40 mil kust) som är skyddad av UNESCO. Där mötte vi pingviner, släktingar till lamor, bältdjur, och sjöelefanter. Tjocka o goa. Vi tod en båttur ut på havet och fick se valar på ett pars meters avstånd. Det var helt fantastiskt. Att se mamma val och bebis val interagera. Att få en aning om storheten, en tankeställare kring vår litenhet på jorden... ja tror vi alla ville vara valar som sofia uttryckte om o om igen, och simma över världhaven och faktiskt ha jordklotet som vårt hem. Dagen avslutades efter att ha inväntat solnedgången vid strandkanten med färska musslor och fisk till middag. Vi stannade
över natten i den enda byn , med 300 invånare, i denna UNESCO skyddade nationalpark hos Tia Alicia och fick förmodligen vår bästa natts sömn sedan vi kom till Argentina. Helt tyst, frisk luft, stjärnklart och fullmåne...

Nästa dag var det dags för en av mitt livs finaste ridturer. Två timmar på stranden, gallopperande på 8 fina argis-hästar, med valar hoppandes ute i havet. Helt jävla overkligt. Efter en pickninck högst upp på sanddynan gick vi sedan en lång promenad bland kullarna för att hälsa på sjölejonen på en udde några kilometer bort...
.

Vi åkte tillbaka till Puerto Madryn, som är en liten stad som lever på turism. Inte särskilt vacker men ligger desto finare, långa sandstränder och fina berg i bgen hem stannade vi i en gammal gaelisk koloniby, folk som kom från wales eller va de va, för att käka typ en halv miljon kakor på ett Teahouse. Sju sorters kakors kalas har helt klart en överman. 

Mätta, glada, lugna, nöjda, lyckliga, överväldigade återvände vi sedan på söndagkvällen till Bs As. Väl framme i hufvudstaden skickade jag ett sms till en argentinsk kompis för att bara säga att deras land är så sjukt fint. Sen satte jag mig i taxin, och fick höra på radion om alla unga under 18 som blivit skjutna eller mördade på ollika sätt runt om  i landet under helgen. Ännu än gång påminns man om Argentinas kontraster. 

Njut av bilderna. De sammanfattar några av de härligaste naturupplevelserna i mitt liv. 

Kommentarer
Postat av: Anna C

Åh helt underbart Malin! Du fick din ridtur :) Nu är jag helt klart taggad på att ta en sväng ner dit i december!

2011-10-21 @ 12:13:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0