till grannlandet i väst

Jag tog flyget tvärs över landet, över anderna, till Santiago de Chile för att hälsa på mina vänner socionompraktikanterna. Det var en helt fantastisk känsla att flyga över Anderna. Det låter ju klyschigt men det var verkligen häftigt. Min hjärna exlpoderar snart av överväldigande naturupplevelser (och då är det ju ändå tveksamt om man kan räkna utsdikten från ett flyplan som en naturupplevelse..?) Förutom att jag njöt av vyerna så satt jag och funderade på hur jag skulle reagera om jag skulle se människor i nöd någonstans bland topparna. Jag tänkte att även om jag kanske skulle sett dem, skulle jag förmodligen inte tro mina ögon och även om jag hade gjort det hade det varit ett ännu större steg att faktiskt säga det till någon annan... så förmodligen skulle de vara fast där i snön..och få äta på varandra... tänkte jag. meeen ialla fall... Jag kom fram till Santiago. 

För mig som kom direkt från Bs As kändes denna 5 miljonersstad lugn o skön, med små parker överallt och en stadskärna som man kunde få grepp om promenderandes. Vi hann avverka ett par landsmärken och jag svängde in på nationalhistoriska museet. Jag fick se studentrörelsens protester och kamp om gratis utbildning i form av plakat, flaggor, målningar, strejkande studenter utanför universitetet, och stängda undervisningslokaler. Väldigt intressant att få se en bit av en historisk kamp, även om jag inte upplevt de stora demostrationerna och fått lägenheten fylld av tårgas som vännerna som bott där under hösten.. 
För att ändå komma bort från hettan i storstan så åkte vi till Viña del mar, och Valparaiso, som ligger vid stilla havskusten 2 timmar från huvudstan. Där fick vi njuta av en lugn helg med tysta gator, vackra kvarter, gatukonst, fina väggmålningar, mysiga cafeer, havsutsikter, pelikaner, varm sandstrand och för min del ett dopp i havet! Valparaiso var precis så fint och mysigt som alla sagt. Husen i alla regnbågens färger sprider ut sig över kullarna och om man inte vill slita ut sig totalt så tar man de gamla hissbanorna från 1800 talet som fortfarande används. Bakom varje gatuhörn gömmer sig fina väggmålningar och rolig grafitti och från kullarnas toppar ser man silla havet och Chiles historiskt viktiga hamn. 

Efter fyra riktigt sköna dagar var det hemfärd. Eftersom Argentinska flygbolaget haft strejk var det förseningar och jag fick spendera typ 7 timmar på flygplatsen men till slut kom vi iväg mitt i natten och jag fick en sista underbar syn på Anderna i månljuset under en stjärnklar himmel. 

Tillbaka i Buenos Aires för en sista lektion om Habermas innan mina två veckor av tentaplugg sätter igång.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0