Soy estudiante de Universidad Catolica de Argentina

Klockan 10 på måndag morgon. I Buenos aires flashiga område vid floden, samlas förvirrade själar i en foaje med högt i tak. Bytisar. Ensamma, i grupp, kanske lite nervösa, alla ser lite malplacerade ut.

Fyra svenska tjejer konstaterar att folk från andra länder har noll klädstil. Dividerar kring var tjejen där borta eller killarna i hörnet kan komma från. Konstaterar att det är flest tjejer, undrar varför.... Vi låter förmodligen likt de flesta andra utbytesstudenter. 

Första dagen på Universidad Catolica de Argentina. Vi samlas i en stor hörsal med ett krucifix längst in på väggen. Och vi blir väldigt väl mottagna, information följs av frukost, mingel, lunch och spansktest. Hela veckan är det bara vi bytisar på skolan och varje dag är det information information och åter information. Känns tryggt. 

Moa sofia jag och jenny är alltså alla samlade nu, från Lund. Helgen har varit fylld av nya intryck, nya människor och miljöer. Jag har strosat runt bland cafeer, butiker och marknader. Solen har visat sin bästa sida och jag har, om en väldigt fragmenterat börjat få någon slags bild av var jag är. Och jag gillar det. vi har druckit vin med norrmän, lagat hamburgare med argentinare och åkt på utflykt till Tigre, en timme med tåg (kostar 2 kr) och trängts på söndagsmarknaden.

Kollektivtrafiken är subventionerad här. Stockholm se hit! en resa med tunnelbanana kostar 1,50. Sen ska väl kasnke sägas att vagnarna har sett sina bästa dagar, eller de hade de nog redan typ 1970, och det är så sjuuukt trångt, varmt och bullrigt. Rusningstrafiken i morse var inte o leka med! Inte vägen hem heller eftersom det plötsligt blev skyfall och blixtrade o alla ville hem. Vilket rättfärdigade en kväll framför datorn och tid för att smälta intrycken so far. 

stor kram från ett mörkt o regnigt vinterargentina.
ps jag har skaffat argentinsk tel nu, maila mig om du vill ha nummer !

Kommentarer
Postat av: Linn

Vad spännande! Skönt att det är bra uppstyrt och mycket info, det behövs ju :) Skolan låter häftig!

2011-07-26 @ 08:59:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0