God bless America

Igar var det 4th of July, independence day, nationaldag. GRATTIS pa fodelsedagen usa. Jag befinner mig i washington hos gastfria slaktingar som tar hand om mig. Underbart att bo i ett riktigt hus och ha ett eget rum.

Tillsammans med nagra hundra tusen (!) amerikaner firade jag detta lands fodelsedag i huvudstaden, framfor capitalbuilding i The Mall. Efter att ha gatt igenom metalldetektorer och security check saklart. Forutom nationalsangen holls en del riktigt pinsamma tal om detta fria, demoktratiska land. samtidigt var ett tema i paraden vi sag pa formiddagen att ge Washington Dc rostratt i parlamentet vilket de tydligen inte har. Demokrati pa hog niva.

Det var harligt med en sa stor hogtid som firas ute i det offentliga, och det var riktigt kul att bara sitta under picknicken och titta pa alla sorters mamnniskor. Och lite kul att lyssna till bl a Little Richard, Josch Groban, (som fick amerikatermometern att koka over nar han dedikerade sin sang till soldaterna over sea...) och lite bluegrass.... kvallen avslutades med fryverkerier vid lincoln memorial.

Inspirerad av patriotismen har jag idag, forutom att vandrat sju timmar i stan, gatt forbi vita huset (Barack fragade om ja ville komma in pa lunch men var lite stressad), och varit pa National museum of American history och sett utstallningar om den svarta befolkningens kamp for lika rattigheter.... blev upplyst om att man for nagra ar sedan (2003 tror jag) slog fast att ras inte far vara enskilt avgorande vid antagning till skolor, men fortfarande star med i ansokningarna.. bra dar.

Var ocksa pa National museum of natural history och sag en utsallning som ifragasatte ras-begrappet och anvadninngen av det.... dar kunde besokare sla hal pa forestallningar som att det skulle finnas intelligensskillnader eller annat mellan raser. Eller sla hal pa uppfattningen att ras ens ar elevant och reellt. mycket intressant.


God bless America

Alla museer ar gratis har och sa aven the national Zoo. For min del innebar det idag att min joggingtur agde rum bland zebror, elefanter och apor. Ett bra satt att gora traning kul :) (synd bara att jag springer sa satans fort att djuren bara sviisschar fobi..kanske far ta ett aterbesok. ) I morgon kommer familjen och jag ser fram emot att fortsatta utforska hufvudstaden.

puss o kram





Kommentarer
Postat av: Linn

Låter ju som att din resa fortsätter i rätt spår! Vad spännande museerna låter och grymt att de är gratis :)

2011-07-06 @ 06:47:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0