En vecka.

Livet börjar här. Mitt argentiska liv i alla fall. Min vardag börjar arta sig.
Veckan har gått i ett. 
Den började med La Bomba de tiempo! I en lokal som var lite halvt inomhus halvt utomhus, industriell miljö med graffitti på väggarna, och diverse fina prylar och mysig stämning var det slagverksshow. Två timmar av härliga rytmer och skön stämning. Det var kallt som fan ute, typ 4 grader kanske, men blev varmare o varmare när folket gungade med i musiken. Denna slagverksfest äger rum varje måndag så det är stor risk att man kommer hänga där när det är lite behagligare temperatur.. 

Tisdagen var första dagen på gymet där jag nu ska tillbringa några timmar i veckan. Känns som hemma ungefär. Kunde träningspasset typ utantill eftersomsom det är samma, och miljön känns som vilket träningsställe som helst. Jag gillart. Sen får vi ju se om jag någonsin vågar sätta min fot på ett "aerobic latino" pass- föreställ er hur det är i sverige. Tänk er den där 50 åriga mannen som stelt försöker hänga med alla 20 åriga tjejer i supersnygga rosa kläder när de svänger på rumpan. Jag tänker att han skulle vara min motsvarighet om jag var med på ett latino pass här i argentina.. haha. underbara tanke.
Jag fick mnin dos av dans på tisdagkvällen då jag och några bytisar från mexico, frankrike, tyskland och norge var på en tangobar. Ett jättemysigt ställe som såg lite ut som en gammal loge som var utsmyckad med målningar, lampor och diverse konstverk. Där var det tangolektion i grupp, en och en halv timme tillpriset av 20 rikstaler. Och efter mycket möda och stort besvär kan jag fortfarande inte dasa tango, men det var kul :) 

Sen började allvaret. Första dagen i skolan, med mina kurser. Några börjar nästa vecka men i onsdags började en teologikurs jag anmält mig på. Eller teologi är fel ord. Katolicism är nog mer passande. Kursen är en del av psykologprogrammets andra år (här på universidad catolica de argentina) och avser utforska vad Tro är och vad "vi" menar med Gud och tjofadderittan hej.. (var ltie svårt att hänga med ibland) Lärarna är två präster. Varav den ena har bot i kloster i 7 år. ett stort tema i första föreläsningen var kyrkans betydelse. Man diskuterade begreppet "creo en Dios pero no en la inglesia" typ jag tror på Gud men inte på kyrkan, och problemet med detta uttallande eftersom man menar att religionen och Gud kommer från kyrkan. Kunskapen om religionen kommer från kyrkan.  (kunde inte låta bli o fundera på hur de förklarar att människor kunde tro på gudar innan katolska kyrkan bildades men var inte läge...) 
Kanske mest spännande under dessa timmar tyckte jag var när vi skulle presentera oss. Precis som när jag började i Lund var det nu dags för namnrundan. Säg vad du heter, vad du kommer ifrån och berätta lite om.. DIN TRO PÅ GUD OCH HUR DU PRAKTISERAR DEN. haha. Japp. Så när ca 35 personer sagt, jag heter Maria, jag är troende och betraktar mig som katolik, jag går på mässa varje vecka med min mamma och jag är engagerad i en grupp för unga inom kyrkan.. eller jag heter Maria och jag tror på Gud men jag går inte så ofta på mässa längre, jag söker fortfarande mitt sätt att tro och,.....
så var det min tur. Jag heter Malin, jag är från sverige, jag är här som utbytesstudent. Jag läser till psykolog i sverige. Jag är inte troende och jag har väldigt lite kunskaper om katolicismen.
Padre Gregorio (som läraren på allvar heter och ser ut som broder Tuck i robin hood) verkade ta det bra, och skrattade lite åt att när de vill nämna en kultur som är heelt annorlunda brukar de säga Sverige...kanske såg han också sin chans att hjälpa mig att finna min tro (som tydligen var ett tema i teologikursen de läste förra året..)
Jag kommer gå några veckor till på föreläsningarna men kommer inte tentera kursen. Ligger för långt efter de andra i mina kunskaper om apostlarna och den katolska kyrkan.

Jag har också börjat min socialpsykologikurs, den känns bra. Har redan ett litet grupparbete att jobba med så idag har jag pluggdag mellan tupplurarna,  Veckan har tagit kål på mig och jag är förkyld....

Kram



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0