tiden som flyger

Sedan jag kommit tillbaka från Chile, hem till buenos aires, var det dags att maxa. Hela tiden haft en känsla av att man gör allt för sista gången, att man måste hinna med alla saker man skrivit upp på diverse llistor att man vill se o göra I stan, och att man måste lägga in en rejäl sista pluggstöt inför sluttentorna.... Veckorna har gått I ett och jag har brutit mitt löfte till mig själv att skriva dagbok för att minnas vad jsom händer... men vi gör ett försök och en lista, topp 10 utan inbördes ordning sedan jag skrev sist. spontant och härligt. Allt luktar sommar.

Closed door bar. Bästaste stället nånsin. Ferona social club. vi tappade hakan.

Privat lektion i Polo.

Bomba del tiempo. Trummor och dans under bar himmel.

Milion- stort gammalt hus med fläshig bar och mysig trädgård. 

Frukost och marknad I san telmo, gamlestan. 

Fetfest med massa bytisar. Alla var bjudna. Och allas vänner. Rundpingis, terrass, kött. En bra fest helt enkelt

Polomatch. Vackra hästar, fin fartfylld sport (hängde med sådär bra..),bra vänner och en intressant klassmanifestation. Världseliten spelade I stekande hetta och vi smälte bort lite på läktaren. 

Mysiga middagar med mysiga kompisar

Dricka vin på terrassen och ligga på ett täcke under stjärnhimmeln (nu ser man ju typ bara de 3 starkaste stjärnorna här I Bs As men iallafall...)

Att ja klarade mina tentor!

Topp ett störtgaste saken. 
Att man klubbat igenom en lag för att höja taxipriserna med 25%

För att återgå till tentorna. Det var ju ltie därför jag åkte hit ändå, plugget. En sluttenta på UCA innebar munlig tenta på hela kursinnehållet. Det innebar I sin tur för mig en väldans massa hetsplugg för attförsöka lära mig fjortonmiljonerstjärnstopp saker utantill och för att överhuvudtaget hinna med att läsa åtminstone nästan all litteratur. Efter några stressiga dagar var det dags, två tentor, två dagar I rad. 
Intressant upplevelse. 

De som skulle tenteras var samlade I klassrummet klädda som man enligt skolans normer ska när man gör sin sluttenta. Killarna I kostym och tjejerna vita blusar och allmänt uppiffade. I rummet fanns en tjock tryckande nervositet som bland vissa yttrades I hetsande I att rabbla lika utantillsaker och bland andra I en stilla blick ut I det tomma intet. Förutom den här stressade gruppen, satt ungeför lika många till I klassrummet. Utan kostymer. Det var dem som ska göra tentan I februari och kommit för att lyssna. Joråsatte,..jag kände mig väl inte helt bekväm när jag därefter såg att längst fram står tre stolar. Två till kursansvariga och en till den som ska bli förhörd.

Fyrtio minuter för sent rullar lärarna in, och kallar direkt upp förste man till rakning, eller ja sågning... Beroende på studentens prestation när de fick alla utantillfrågor som “vilka fem faktorer... hur skulle spencer beskriva...berätta om kaptiel 3 I boken... vilka parametrar... “ så varierade lärarnas beteende och ansiktsuttryck. Allt från ett litet leende och sidospår som att mellan sig börja diskutera harry potterböckerna, till att sitta och suvka och titta upp I taket eller bara titta frågande på studneten, fråga m det var allt den kunde prestera och säga tack och hej vi ses på mtentan... En tjej började gråta, en annan satt och skakade och bet på naglarna och ja stämningen var allmänt nervös o stressad.. Men det gick bra. Jag hade lite tur, fick hitta på lite svar (som när läraren antog att jag liksom de andra I klassen läser stadsvetenskap och bad mig redogöra för hur man kan aplicera Marx teorier på svensk politisk historia och välvärdssystem..ehm....) och glida lite på att det var svårt att urskilja kunskapsluckor från språkluckor men överlag kände jag mig väl förbered. Efter att sedan ha väntat I tre timmar, sticker läraren ut huvudet ur sitt rum och läser upp listan I ordning. Namn och betyg. Malm, godkänd,
Mission completed. En termin- check!

Nu sitter jag med lundaMoa på terrassen I stekande sol och laddar inför dans till trummorna på La bomba del tiempo, mitt måndagsnöje. I morgon åker jag ner till El calafate, mycket sydligare kommer man inte, och kikar på lite glaciärer o sånt shit. Ska bli ganska fett faktiskt.

 




Kommentarer
Postat av: Johannes

Hej! Ett vâldigt lángsôkt "hej" jag skriver pä ett tangentbord som háller pá att trilla ihop. Men i alla fall: Min pappas systers (en viss Cilla i Bromma) grannes syster-dotter (puuh) borde vara du...

Fick tydligen tips om att du bodde hâr i argentina och pluggade psykologi. Jag âr har med en vân och vi har lagt ut en klassisk liten tripp genom Sydamerika och bôrjar hâr i Buenos Aires. Som det ser ut nu, har vi ganska taskig koll pä staden. om i klassisk svensk manér vore det roligt att trâffa en annan svensk som kanske har lite mer koll pá laget. Om du har tid/lust/ork att trâffas skulle det vara jattetrevligt. men maila dá! :) [email protected]

2011-12-12 @ 10:42:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0